mandag den 12. september 2011

Haps, haps, haps...

Længe siden jeg havde lavet snaps, så nu skulle det være! Jeg har i en lang periode nu, udelukkende lavet snaps udfra det princip at jo mindre råvarer der var i, jo bedre. Jeg har derfor holdt mig til rene porse-, perikon-, røllike- og valnødsnapse. Men nu trængte jeg til at blande lidt, som jeg gjorde førhen, især når der skulle laves julesnaps.

Denne snaps som jeg lavede her til aften, var den opskrift jeg prøvede aller første gang jeg begav mig i kast med snaps. Simpel og meget god!

Ingredienser:
½ liter billig vodka
2-3 lakridsrod
ca. 100g rosiner


Jeg skyller min flaske i kogende vand, og renser den godt. Når temperaturen er faldet, så hælder jeg lidt flydende atamon i, for at være sikker og ryster flasken. Tømmer den, og så er den klar. (Nogle vil kalde det overkill.)

Så flækker jeg lakridsrødderne på langs, bruger en stor kniv og flækker den mens lakridsroden ligger ned, hvorefter jeg knækker dem yderligere i 2 dele. Er man lidt nervøs for fingerne, kan man bare nøjes med at knække dem i mindre dele.

Rosiner proppes i, og vodkaen hældes over... Luk og ryst flasken let. Lad den stå til du synes den har den rette smag. JA, man skal da smage i ny og næ! Jeg giver den maks. 14 dage.

Og her i midten ses det færdige resultat. Ved siden af et par af dem som stadig trækker. Til venstre er en valnød fra 2008. Til højre en porse, fra sidste sommer... JA, jeg lader bladene ligge, og fortynder den kraftigt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar